Deelnemers WJD-reis ‘Ontmoet Papa Wojtyla’ weer thuis

Iets na elven arriveerden de bussen van de reis ‘Ontmoet Papa Wojtyla’ dinsdag 2 augustus aan de Utrechtse Maliebaan met de laatste ‘Utrechtse’ WJD-pelgrims. Eerder die ochtend was er al gestopt in Deventer en Hilversum om jongeren thuis te brengen. De reizigers werden onthaald door een grote groep familieleden.

De bussen waren maandagmiddag 1 augustus vertrokken uit Krakau. Eerder die dag hadden de deelnemers aan de reis ‘Ontmoet Papa Wojtyla’ van het Aartsbisdom Utrecht een eigen afscheidsviering gehad in de St. Florian kerk in Krakau. In deze kerk was Karol Wojtyla (de latere paus Johannes Paulus II) kapelaan – met name voor de catechese en voor de studenten.

Op wat kleine medische mankementen na is deze WJD-editie voor de Utrechtse groep vlekkeloos verlopen, zo zei vicaris Pauw bij terugkomst. Hij was voor de vijfde keer mee naar de Wereldjongerendagen. “Maar priester Anton ten Klooster is een echte WJD-veteraan: voor hem waren het al de zevende Wereldjongerendagen. Hij vertelde me dat hij dit één van de meest ontspannen edities vond die hij heeft meegemaakt,” aldus vicaris Pauw.
Nadat iedereen uitgebreid afscheid had genomen van elkaar en er op het laatste moment nog wat contactgegevens waren uitgewisseld, gingen de jongeren huiswaarts.