Een reis vol hoogtepunten

Met als titel ‘The voice of Israel’ organiseerde het Aartsbisdom Utrecht deze zomer een jongerenreis naar het Heilig Land. De begeleiding was in handen van pastoor Amtbing, pastoor Daggenvoorde en pastoor Zweers. Eind juli kwam de groep weer terug in Nederland. Eén van de deelnemers, Colinda van Lith, schreef het volgende verslag over deze reis.

Maanden-, weken-, dagenlang heb ik gewacht. En dan is het ineens zover: 17 juli 2017! Ik ga op bedevaart naar het heilige land Israël. Samen met 27 jongeren en 3 pastoors. Op reis gaan met jongeren is iets wat ik graag doe. De Bijbel is een mooi maar wel moeilijk boek en ik vind het altijd super inspirerend om samen met andere jongeren antwoorden te vinden. Vooral in een land als Israël, waar de Bijbel zich afspeelt. De plek waar Jezus is geboren. De plekken waar Jezus wonderen heeft verricht. De plekken waar Jezus heeft gelopen. Maar ook de plek waar Jezus is gekruisigd. Allemaal plaatsen in Israël waar ik als jongere zoveel vragen over had. Nu ik terug ben uit Israël en alles een beetje heb kunnen laten bezinken, heb ik wel een duidelijker beeld gekregen van de Bijbel. Als ik nu het Evangelie hoor dan denk ik: hee, dat speelt zich daar af. Dan sluit ik mijn ogen en zie ik het voor me.

Wij hebben een heel mooie reis gehad door Israël met alleen maar hoogtepunten. De Eucharistievieringen in de speciale kerken. Kerken zoals de Sint Jozef, Dominus Flevit op de Olijfberg met uitzicht over Jeruzalem en de slotviering in de Heilig Grafkerk. En ook mooie vieringen in de openlucht, zoals op de berg van de Zaligsprekingen en wij hebben kerstmis gevierd op de herdersvelden. Bijzonder om met een groep jongeren samen te mogen vieren, bidden, zingen en te geloven. Wij hebben stil gestaan bij Zijn geboorte in de Geboortekerk. Stil gestaan bij Zijn lijden tijdens de kruisweg. Stil gestaan bij Zijn graf in de Heilig Grafkerk.