Gepubliceerd op: dinsdag 18 juni 2019

Nederlandse jongeren naar symposium over Christus vivit

In Rome vindt van woensdag 19 tot zaterdag 22 juni een jongerensymposium over de exhortatie Christus vivit plaats. Dit wordt georganiseerd op initiatief van paus Franciscus. Het is een vervolg op de Bisschoppensynode over jongeren, geloof en de onderscheiding van de roeping die in oktober 2018 plaatsvond. Namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie nemen Chiara van Voorst en Mario Matic (foto) deel aan dit symposium.

Op 25 maart ondertekende paus Franciscus naar aanleiding van deze synode zijn postsynodale exhortatie Christus vivit. In dit document bespreekt de paus belangrijke onderwerpen als heiligheid, de verantwoordelijkheid van jongeren, misbruik, onderscheiding van de roeping en hoe de Kerk kan helpen bij het waarmaken van dromen van jongeren.
De paus nodigt nu jongeren van over de hele wereld uit om te discussiëren over dit document en om mee te denken over hoe jongeren Christus centraal kunnen stellen in hun dagelijks leven en hoe de Kerk daarbij kan helpen. Chiara van Voorst en Mario Matic zijn aangewezen als vertegenwoordigers namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Zij houden de jongeren in Nederland de komende periode op de hoogte van hun ervaringen.

Kijk voor regelmatige informatie over het symposium door Chiara en Mario op facebook.com/jongkatholiek.

De postsynodale exhortatie Christus vivit wordt vertaald in het Nederlands en binnenkort gepubliceerd in de serie Kerkelijke Documentatie. Houd voor informatie over verschijningsdatum en bestelmogelijkheden www.rkkerk.nl in de gaten.