Gepubliceerd op: dinsdag 16 maart 2021

De Stille Omgang vindt dit jaar plaats op zaterdag 20 maart. Vanwege de coronamaatregelen is deze editie alleen digitaal – en dat geldt ook voor het jongerenprogramma. De organisatie daarvan belooft “een super vet programma waarmee we interactief met elkaar in contact kunnen zijn. Je krijgt wat je van ons gewend bent, maar dan aangepast aan de huidige situatie.”

‘Luisteren’
Oprechte aandacht voor wat er in jou leeft. Hoe vaak ervaar je dat? Dat je echt jouw verhaal mag doen, dat er stiltes mogen vallen en dat er een ware ontmoeting is tussen twee zielen. Het thema van dit jaar is ‘Luisteren’. Pater jezuïet Jan Stuyt zal het jongerenprogramma openen met een interactieve inleiding over het thema ‘Luisteren’ naar aanleiding van het leven van pater Frans van der Lugt. Hij was een pater jezuïet die zijn apostolaat in Syrië had en daar als martelaar om het leven kwam.

Het SO-jongerenprogramma biedt dit jaar twee workshops:
1) Sant’Egidio over liefde voor goeden en kwaden, kunnen wij van iedereen houden?
2) Paul Graas n.a.v. zijn boek ‘Voor de christen die mens wil worden’ over de christen die verlangt te luisteren.

Aanbidding en H. Mis
Na het inhoudelijke deel is er een korte aanbidding van het Allerheiligste met een geleide meditatie door kapelaan Nars Beemster. Daarop aansluitend volgt de H. Mis voor alle leeftijdsgroepen vanuit de Nicolaasbasiliek te Amsterdam die deelnemers live mee kunnen vieren.

De Stille Omgang lopen
“Nu we niet met z’n allen naar Amsterdam kunnen komen, kunnen we daar niet gezamenlijk de Stille Omgang lopen,” zo schrijft de organisatie. “Echter kunnen we hem wel in gebed verbonden tegelijkertijd samen lopen. We nodigen je uit om een gebedswandeling door je eigen dorp/stad te maken, terwijl je de rozenkrans bidt en voor de 5 intenties van de Stille Omgang bidt. Per geheim voeg je de intenties van de SO in en zo bidden we met honderd jongeren voor dezelfde intenties tegelijk.”

De intenties zijn:
1) Voor koning en vaderland
2) Voor zeevarenden en vluchtelingen
3) Voor de gevallenen
4) Voor de Kerk, paus en de te herstellen eenheid onder de christenen
5) De luisterende mens is AANWEZIG in de Ander…

Wie: 16-35 jaar
Wat: Online jongerenprogramma Stille Omgang
Wanneer: zaterdag 20 maart
Hoe laat: 1) 17:00 uur: eigen rozenkrans gebedswandeling met intenties SO;
2) 19:00 uur: online jongerenprogramma; 3) 20:30 uur: livestream SO Mis

Deelname aan het evenement is gratis. Aanmelden kan door je e-mailadres door te geven onderaan dit bericht van jongekerk.nl

Zie voor meer informatie ook de website van de Stille Omgang

Vrijwillige donaties kunnen worden overgemaakt naar: NL61 INGB 0000 2120 31 t.n.v. Gezelschap Stille Omgang Amsterdam