Gepubliceerd op: dinsdag 23 mei 2023

In het weekend van 12 t/m 14 mei verzamelden ruim 30 jongeren uit het Aartsbisdom Utrecht zich in Werkhoven om kennis te maken met elkaar en zich voor te bereiden op de Wereldjongerendagen (WJD) in Lissabon deze zomer. In juli vertrekt een nog grotere groep uit het aartsbisdom richting de WJD, samen met deelnemers uit de bisdommen Rotterdam, Breda en Roermond.

De eerste kennismaking vond al spontaan plaats, “iedereen maakte heel makkelijk contact met elkaar,” aldus een enthousiaste jongerenwerker Sarah Mijhad. Na die eerste kennismaking was er tijd voor een workshop ‘Tegeltjes schilderen in Portugese stijl’ en een gezellige avond.

Op de zonovergoten zaterdag konden veel workshops buiten plaatsvinden. Na de Eucharistieviering ‘s ochtends werd er ingegaan op het WJD-programma, en wat je zoal meeneemt op pelgrimstocht. De workshop ‘Pelgrimeren kun je leren’ van pastor Anton ten Klooster leverde goede gesprekken op over de uitdagingen van zo’n reis. Want, wat is pelgrimeren? En wat valt er te verwachten tijdens de WJD? Op die laatste vraag is het antwoord kort en bondig: verwacht het onverwachte. Maar ook: waar God leidt, voorziet Hij. Of dat nu kou, warmte, eten of drinken of een einde aan het wachten is! “Het duurt lang, en je komt jezelf en elkaar echt wel tegen,” aldus pastor Ten Klooster, “maar het is een fantastische verdieping van je geloof. Ik kan het iedere jongere aanraden!”

Na de lunch was er eerst tijd voor actieve onderdelen, en daarna voor verstilling tijdens de aanbidding. Eén van de hoogtepunten van de dag was de kennismaking via een live-verbinding met het gastbisdom Guarda, dat erg veel zin heeft om de Nederlandse pelgrims te ontvangen. Na een gezamenlijke maaltijd en een spel was het tijd voor gezelligheid rond het kampvuur. Er werden marshmallows geroosterd en goede gesprekken gevoerd. Philip en Mink hierover: “Het is uitzonderlijk moeilijk om in de hedendaagse samenleving een gemeenschap te vinden die jouw christelijke waarden ook nastreeft. Zo’n weekend geeft je dan weer goede hoop. Niet alleen omdat je een buitengewoon leuke tijd hebt, maar ook omdat je een gemeenschap vrienden, broeders en zusters, ontmoet in Christus. Je gaat zo dan ook voorbereid de WJD tegemoet, zowel in vriendschap als in de groei van je geloof.”

De zondag, ook Moederdag, stond in het teken van Maria. De jongeren sloten aan bij de Eucharistieviering in Werkhoven (kerk van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming), en praatten na de koffie uitgebreid bij met de parochianen. Terug op de locatie gaf Sarah Mijhad een getuigenis over wat Maria voor haar betekent, en dat nodigde uit tot het delen van waardevolle persoonlijke ervaringen. Maria is niet voor niets het thema van de WJD in Lissabon. Het is Maria die ‘Ja’ antwoordt op God. Met datzelfde ‘Ja’ hopen ook wij op God te antwoorden. Ja, we zijn onderweg naar de WJD in Lissabon!

Sarah Mijhad: “Ik heb er zelf ook echt veel zin in gekregen, zo gaan de Wereldjongerendagen nog meer leven. En met deze groep zal het ook vast een mooie reis worden.”

Aanmelden kan alleen nog tot 31 mei. Meer informatie is hier te vinden.