Gepubliceerd op: woensdag 30 september 2020

In Almelo startte zondag 27 september het seizoen van Jong Aartsbisdom, op uitnodiging van de Almelose jongeren die deze dag hadden georganiseerd.

Colinda en Michel vertellen: “Zondagochtend vroeg vertrokken wij naar Almelo, waar we de dag begonnen met een Eucharistieviering. Na de viering volgde de lunch en hadden wij tijd en ruimte voor ontmoeting met elkaar. Aansluitend stond een stadswandeling op het programma. Zelfbenoemd stadsgids Michel leidde ons langs de historische hoogtepunten van Almelo. Zo bewonderden we onder andere de prachtige St. Georgiusbasiliek, op de plaats waar al in 1784 een katholieke kerk verrees, met toestemming van de Almelose graaf. Een unicum in het Nederland van na de Reformatie, waar katholieken 200 jaar lang als tweederangs burgers werden behandeld en het geloof werd beleden op zolderkamers.”

“Ook bekeken we de Grote (hervormde) Kerk, waarvan het koor uit de vijftiende eeuw (1493) stamt en daarmee tot de oudste bouwwerken van de stad behoort,” zo vervolgen Colinda en Michel. “De katholieke kerk die in de veertiende eeuw op deze plek gebouwd werd, werd gewijd aan de HH. Mauritius en Georgius; laatstgenoemde leeft vandaag de dag voort in de Almelose St. Jorisparochie. De tocht voerde ons verder langs het kasteel van de graaf, Huize Almelo, een van de pareltjes van de stad, en langs het oude stadhuisje op de Koornmarkt, een van de oudste locaties van de dit jaar 600 jaar(!) oude stad. De gevel uit 1489 kijkt nog altijd uit op de plek waar een gifmengster haar hoofd verloor en Gerrit Jan Pieperiet als laatste persoon de doodstraf kreeg.

Het Almelose textielverleden met de nog immer boven de stad uittorenende fabriekspijp van Scholco werd niet vergeten, en waar we begonnen met een kleine terugblik op de na de Reformatie ondergedoken gelovigen, eindigden we hier ook mee: de schuilkerk van de doopsgezinde gemeente was de laatste halte van deze boeiende stadswandeling.”

Colinda en Michel: “Na de stadswandeling konden wij lekker opwarmen met koffie en thee. Na deze gezellige pauze speelden we een spel: ‘De jongens tegen de meisjes’. De strijd barstte goed los tijdens onderdelen als liedjes raden, het letterspel, muziek uitbeelden en ‘geen ja, geen nee, geen eeuh’. Iedereen was erg fanatiek en het was ontzettend leuk om te zien hoe het spel onder leiding van presentatoren Bart en Laura werd gespeeld.” Colinda vult lachend aan: “De vrouwen hadden lange tijd de voorsprong maar uiteindelijk hebben de mannen gewonnen, met valsspelen…”

Tot slot werd er samen gegeten: Gabrielle had tomatensoep gemaakt, broodjes knakworst en een salade. Na het opruimen was het tijd om naar huis te gaan – iedereen kreeg een draagspeldje mee van het Jaar van de Eucharistie. Colinda en Michel: “Namens het JA-team willen wij de jongerengroep van Almelo nogmaals bedanken voor de prettige samenwerking en de fijne dag. Het was erg fijn om elkaar weer gezien te hebben.”